Status i
2009.
Jeg har en analog
modelbane, der ikke har kørt i mange år, og den vil jeg gerne
bringe til at køre digital togdrift. Det er en stor beslutning,
men da jeg nu er pensioneret, og skal have tiden til at gå på en
fornuftig måde, mener jeg det er nu det skal ske.
Nogle vælger at nedtage
den analoge bane, fordi de har fået at vide, at man ikke kan
køre med M-skinner og digital drift. Jeg valgte at bruge banen
som den var, for at se om det kunne lade sig gøre, og så sparer
man jo en masse penge. Jeg var også meget tilfreds med banens
udformning, så derfor forbliver det som banen var i 1980, med
små rettelser. Der er nogle ting som er mere smart, hvis man
bygger en ny bane. Det er særligt ledninger, der kunne være
lavet anderledes. Dette kan man så hen ad vejen få lavet bedre,
når der ikke er ikke er andet der skal laves.
1. Først skal jeg have
noget der virker på analog måde, som jeg kan huske det var da
banen kørte optimalt.
2. Dernæst skal banen
konverteres til digital kørsel
3. Fejl skal rettes,
som ikke er blevet lavet, eller er opstået i mellemtiden.
1. Banen bliver
støvsuget grundigt, og alle skinner bliver slebet med sandpapir,
for at give en god kontakt. Banen er lavet således, at det er
let at ændre på forbindelserne til afbrydelserne. Det består i
mange 40 parts kabler, der begynder og ender med 40 klemrækker.
Fra sporafbrydere og skiftespor går kabler til relærammer. For
at skifte et sporskifte, skal der bruges 4 relæer, to modstande
og to kondensatorer, fordi man ved stillingen på kneblen kan se
hvilken vej sporet er drejet til. Afbrydelserne styres fra en
computer over en relæramme, da computeres ikke er kraftig nok
til at trække de relæer direkte. Nu har man så to sæt ledninger
i et krydsfelt, som så skal kodes rigtigt. Nu er det så let at
ændre på tingene, og særligt når man har en fortegnelse over
ledningerne. Nu kører jeg så test på banen, for at se om det
virker som det skal, og det ser meget fornuftigt ud.
Den største fejl ved
banen var, at vognene faldt af ved rangering ind på
rangerristen, fordi der var et 90 graders sving inden.
Rangerristen blev nu flyttet, og det blev meget bedre. Jeg fandt
ikke andre fejl.
2. Nu skal banen så
overgå til digital drift, og min ide er at kunne gøre det så man
stadig kunne køre analogt. Det viste sig at være meget
vanskeligt at kunne køre begge systemer samtidig, så jeg gik
over til digital styring med det samme. Jeg havde indkøbt en
INTELLIBOX, som jeg monterede over nogle omskiftere, så jeg
kunne skifte mellem analog og digital drift. Jeg havde også købt
nogle lokomotiver til digital drift, for at se hvordan de
virkede. De kunne nu køre på banen uden problemer. Jeg havde
også et WIN-DIGIPET program, og det satte jeg op på en PC.
WIN-DIGIPET er IKKE sådan bare lige at gå i gang med. Jeg
tegnede først en rund bane med flere stor, der svarede til min
bane. Så er der hvordan jeg får at vide hvor togene er,
Tilbagemelding er svaret. Jeg så på S88 bus, men jeg blev
hurtigt enig med mig selv om, at det var LOCONET der var sagen,
da banen er ret stor, og for senere udvidelser var det
nødvendig. Det er lidt dyrere, men meget bedre. Det virkede
fantastisk godt, nu kunne jeg styre lokomotiverne med hastighed
og flere på samme spor. Jeg bruger 2 - skinne
tilbagemeldingsmoduler, da jeg bruger M-skinner, og dem kan man
ikke skære i og indsætte en kontakt. Så var der sporskifterne.
Til det indkøbte jeg magnetartikkel dekodere fra Viessmann, og
monterede dem. Det virkede også fint. Nu har jeg så alle delene
klar, så jeg ved hvordan jeg vil opbygge banen, og så er der
bare at udvide systemet.
3. De fejl jeg fandt
var dårlige forbindelser i sporerne, fordi de havde ligget i
mange år. De fleste steder er banen opbygget i punktskinner, men
i underbanen og i bjergbanen er der brugt gamle skinner med
midterleder, for at spare penge dengang.. Der viste sig dårlig
forbindelse mellem skinnerne, og det var særligt ved opkørsler,
hvor der bruges noget mere strøm. Nogle steder blev
midterlederne loddet sammen, og andre steder blev skinnerne
udskiftet. Senere har jeg fundet ud af fejlen. M-skinner med
midterleder er kun klemt på forbindelsen, så efter noget tid
bliver der dårlig forbindelse der. Det kan rettes ved at lodde
skinnerne på undersiden, og så er de gode igen.
STATUS 2011
Nu virker alt efter min
ide, så det er sjovt at lave ruter og sjove tiltag.
Der er lavet en
KULBANE, hvor to tog bytter plads mellem remisen og der hvor de
graver kul. Det foregår helt automatisk med start hvert 20
minut, retningsskift og hvad der til hører.
Der er også en bane til
bjerget hvor flere tog skifter mellem hinanden, fra forskellige
steder på banen. De kører til to blindspor, vender og kører
tilbage.
Det sidste er et S-tog,
hvor to tog skifter mellem alle de andre.
|